NL Web
Image default
Onderwijs

Hoe breng je gepersonaliseerd leren in de praktijk?

Als docent doe je er goed aan om je leerlingen bloot te leggen aan uitdagende en gevarieerde lessen. Veel kinderen krijgen namelijk moeite om hun hoofd erbij te houden wanneer de les niet interessant genoeg is, en dit kan tot leerproblemen leiden. Sommige docenten hebben al jaren dezelfde didactische werkvorm, maar beginnen nu te merken dat hun leerlingen rustelozer worden en de lesstof niet interessant vinden. In dit geval moet de lesmethode snel worden aangepast. Naast de juiste didactische werkvorm is het ook belangrijk dat er aandacht is voor elke leerling, zodat deze het beste tot zijn recht komt. Hoe kun je ervoor zorgen dat je leerlingen op een leuke manier met de leerstof omgaan? Je leest er meer over in deze blog, want we gaan het hebben over gepersonaliseerde lesmethodes. 

Geen enkel kind is gelijk 

Geen enkel kind leert op dezelfde manier. Daar kwam de psycholoog Kolb achter toen hij onderzoek deed naar de manier waarop kinderen lesstof leerden en interpreteerden. Elk kind heeft zijn eigen wijze waarop hij of zij de leerstof eigen maakt. Veel docenten zijn hier niet van op de hoogte, wat ervoor zorgt dat zij vaak dezelfde didactische werkvorm gebruiken om de leerstof uit te leggen aan de leerlingen. Een bepaald deel van de kinderen zal goed mee kunnen komen met de uitleg, terwijl anderen buiten de boot vallen omdat zij een andere leerwijze hebben. Gepersonaliseerd leren kan dit voorkomen. 

Welke leerstijlen zijn er? 

Bij zowel kinderen als volwassenen zijn er verschillende leerstijlen. De praktisch aangelegde leerling wordt de doener genoemd. Hij houdt ervan om te experimenteren en is dol op praktijkopdrachten. Een andere leerstijl is die van de dromer. Deze leerling denkt vaak out of the box waardoor hij een andere kijk heeft op problemen en deze op een hele eigen wijze oplost. De denker lijkt een beetje op de dromer, maar is iets rationeler. De denker is altijd op zoek naar de meest logische en meest voor de hand liggende oplossing. De beslisser houdt van orde en regelmaat, en werkt op een gestructureerde manier. 

Gepersonaliseerd leren in de praktijk 

Je kunt elke leerling tot bloei laten komen als je weet hoe hij het liefste leert. In totaal kun je kiezen uit 5 verschillende didactische werkvormen. Als docent maak je zelf de keuze of je een leerling loslaat en een coachende functie hebt, of dat je de leerling aan de hand neemt en dingen rustig uitlegt. Verschillende leerstijlen gedijen bij verschillende didactische werkvormen.