Wat is de betekenis van SEO

SEO – ook wel ‘Search Engine Optimization’ of ‘zoekmachine’ optimalisatie – is een techniek waarmee je de zichtbaarheid en ook de vindbaarheid van je website vergroot. Het is een online marketingstrategie.
Er zijn 2 soorten SEO’s. On-page SEO en on- site SEO.
On-page SEO brengt zoekmachines zoals Google inhoudelijk op de hoogte van je website. Hoe is je website constructie opgebouwd? waar gaan de verschillende pagina’s inhoudelijk over? Optimaliseer je teksten, afbeeldingen en andere media. Maak gebruik van SEO-titels en meta-beschrijvingen en XML sitemaps.
Off- page SEO artikelen plaatsen of linkbuilding heeft als doel betrouwbare invloedrijke bedrijven en of personen aan te trekken. Door middel van één up – to date website krijgt je meer geloofwaardigheid bij Google. Hoe geloofwaardiger je overkomt, hoe beter je website verschijnt in de ‘zoekresultaten’ van Google.
De zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat informatie afkomstig uit je website te begrijpen is voor zoekmachines.

 

Wat zijn de voordelen van SEO

Geen advertentie kosten.
Met de zoekmachineoptimalisatie betaal je geen advertentie kosten. Geniet van SEO’s voordelen zeker als je iets minder geld te besteden hebt?
Duurzame resultaten. SEO is een duurzame investering. Als je consequent je website inhoud actualiseert en verenigbaar maakt met de desbetreffende doelgroep(en) zullen je bezoekers toenemen.
Score beter in Google. Hoe hoger je zichtbaarheid en naamsbekendheid is, des te hoger je zult score in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google.
SEO is de juiste investering als je streeft naar meer naamsbekendheid en successen.

 

Wat zijn de nadelen van SEO

Traag resultaat.
Het kan enkele weken tot maanden duren voordat resultaten behaalt worden. Geef jezelf minstens 6 maanden de tijd om resultaten te behalen.
Niet eenvoudig. Je hebt continue de taak je website te optimaliseren. Dit kost tijd en energie. Hou rekening met bijkomende zaken zoals veranderde algoritmes.
Er is geen garantie op resultaat. Er is geen garantie dat je met zoekresultaten vooraan op de voorpagina komt te staan.
Gebruik je tijd en energie nuttig. Gebruik veel voorkomende zoektermen en combinaties van zoektermen.
Erg handige weetjes of methodes helpen je vooruit te komen. “Keyword research“ is een methode waarin je je sleutelwoorden/zinnen zo gebruikt dat ze niet concurreren. Creëer verschil. Het is één van de hoekstenen voor een goede content marketing en zoekmachineoptimalisatie strategie.
SEO is een verstandige investering als je je online reputaties, zichtbaarheid en vindbaarheid wilt verbeteren.

 

Wat is de betekenis van SEA?

SEA – ook wel ‘Search Engine Advertising’ of ‘Zoekmachine adverteren’ – is een vorm van reclame waarbij je je website, producten en of diensten met betaalde advertenties in de resultaten van online zoekmachines promoot.
Een perfecte advertentie die geheel is gericht op het uiteindelijke doelpubliek. Hoe beter je je advertentie afstemt op je doelpubliek en ook op de inhoud van de landingspagina(op je website) des te minder je advertentie kosten zal. Zorg voor voldoende traffic naar jouw domeinnaam

 

Wat zijn de voordelen van SEA

Snellere resultaten. Met SEA ben je in de mogelijkheid gesteld gericht en snel je zichtbaarheid te vergroten en publiek te bereiken die aansluiten op je website zoekcriteria ‘s, waardoor er een stijging in je conversies ontstaat.
SEA werkt snel. Zodra je begint te adverteren is er een toename.
Bouw in een vlotte tempo meer naamsbekendheid op.
SEA is de taak opgedragen indien mogelijk. Personen en of bedrijven naar je door te verwijzen , oftewel, met je in contact te brengen. Natuurlijk, de personen en of bedrijven dienen precies te voldoen aan de (zoek)criterium van je website, producten en of diensten. Zodat elke contact, “zinvol” is.
Je website verschijnt op de meest prominente plaatsen in de zoekresultaten.
Door middel van SEA ben je in de mogelijkheid gesteld doelgericht te adverteren. Bepaal bijvoorbeeld ‘in welke regio’ je wilt adverteren. Erg handig voor het MKB, die veelvoorkomend regio gebonden werkt.
The right place, the right time.

 

Wat zijn de nadelen van SEA.

Geen duurzame resultaten.
SEA is een korte termijn strategie, als je stopt met betalen verdwijnt je advertentie en ben je niet meer ‘zichtbaar’ in de betaalde zoekresultaten.
SEA kan duur zijn afhankelijk van je bereik, sector en concurrentie.

Dit artikel omschrijft en verduidelijkt de waarden en positieve veranderingen die ´SEO en SEA´ heeft op je resultaten. Daarentegen worden ook de negatieve kanten bespreekbaar gemaakt. Ik hoop van harte dat je wat handige bruikbare weetjes en tips hebt mee gekregen.

“Het is aan jou de taak, om uniek te zijn”.