Ben je moe, voel je je gespannen of zelfs al langere tijd overprikkeld? Begin dan eens met mediteren en ervaar welke voordelen je dit oplevert.

Meditatie wordt steeds minder als iets gezien dat vaag is, omdat het simpelweg werkt. Het is eigenlijk hartstikke praktisch en concreet: je neemt, het liefst dagelijks, even de tijd voor jezelf en dompelt je onder in een meditatie naar keuze. Je kunt dit met behulp van Youtube of Spotify doen, maar je hebt eigenlijk helemaal geen geleiding of techniek nodig.

Het enige wat je nodig hebt, dat is ruimte. Het is van belang dat je een rustige en fijne plek creëert voor jouzelf om te kunnen gaan mediteren, al is het maar voor een kwartiertje. Wanneer je in een rustige en ontspannen houding gaat zitten, focus je je op jouw ademhaling. Je ademt diep in en je ademt diep uit. Je kunt je focussen op lichaamsdelen d.m.v. een zogenoemde ‘body scan’ en zo bij elk lichaamsdeel stilstaan, letterlijk van top tot teen. Zelfs dit is niet nodig, maar het kan je wel helpen om ‘uit je hoofd’ te raken.

Een misverstand bij meditaties is dat je niet zou mogen denken, maar het is onze menselijke natuur om te denken. Volgens deskundigen hebben we wel 40.000 tot 60.000 gedachten per dag! Het is onmogelijk om gedachten uit te schakelen. We kennen ook allemaal het principe van de ‘roze olifant’: als je niet aan een roze olifant wilt of mag denken, doe je dit juist wél.

Mediteren betekent dat je alles accepteert wat er zich op dat moment voordoet. Als er zich gedachten voordoen, dan is dat een gegeven, maar je laat deze gedachten alleen langs je heen gaan. Je hecht je niet aan jouw gedachten. Je bént namelijk ook niet je gedachten. In het begin merk je waarschijnlijk op dat het niet makkelijk is om gedachten los te laten, maar oefening baart vaak kunst. Je hoeft er niks mee te doen.

Kies voor jouzelf een vaste plek en een vaste tijd en begin eens met mediteren. Bouw het op en zoek uit wat het beste bij jou past. Het is een krachtig middel om tot rust te kunnen komen.

https://coachrobin.nl/