De vitaliteit van de medewerkers speelt een grote rol in het succes van een bedrijf. Als medewerkers een mindere vitaliteit hebben dan zullen zij ook mindere prestaties leveren. Het heeft negatieve effecten op de werkvloer als medewerkers een slechte vitaliteit hebben. De zorg voor je medewerkers speelt een grotere rol dan je misschien zou denken. Eigenlijk is dit best wel heel logisch, want je medewerkers voeren de werkzaamheden uit. En dit moet natuurlijk wel goed gedaan worden. Als de vitaliteit medewerkers hoog ligt dan zal je merken dan de werkprestaties omhooggaan. En dit merk je uiteindelijk in de resultaten van je bedrijf.  Maar hoe weet je nou of de vitaliteit van de medewerkers hoog ligt? Daarvoor bestaat een MTO. Dit staat voor een medewerkers tevredenheidsonderzoek. Zo een onderzoek kun je uitvoeren binnen je bedrijf om erachter te komen hoe jouw medewerkers in het bedrijf staan. Je kunt testen of ze tevreden zijn of wat ze misschien anders zouden willen zien. Aan de hand van de resultaten uit zo een test kun je zien wat er eventueel verbeterd moet worden. Je ontdekt de pijnpunten van je medewerkers en als je deze kunt veranderen dan zal je merken dat de vitaliteit omhoog gaat. Je kunt een MTO op verschillende manier uitvoeren. Je zou bijvoorbeeld via de mail een lijst kunnen sturen en deze laten invullen. Dit is echter een minder betrouwbare manier dan bijvoorbeeld een op een gesprekken. Dit komt omdat vragenlijsten via de mail op ieder moment ingevuld kunnen worden. En de medewerkers kunnen dus overleggen met elkaar over wat ze invullen. Als jij een op een gesprekken voert met je medewerkers dan moeten de medewerkers wel hun eigen mening geven. Bovendien haal je uit gesprekken vaak meer informatie dan bij een vragenlijst. Je kunt tijdens een gesprek veel meer doorvragen naar antwoorden waardoor je tot betere inzichten komt. Iemand zijn mening komt duidelijker naar voren bij een gesprek.

 

http://www.carrierepoort.nl