Al jarenlang is er sprake van een dalende schadelast bij de auto’s. Er wordt verwacht dat de schadelast in 2016 nog met 2% verder zal dalen in vergelijking met 2015. De grootste oorzaken hiervan zijn, veiligere wegen, het economisch klimaat en vooral de technologische ontwikkelingen. Sinds eind 2015 zijn er zelfrijdende auto’s op de weg gekomen. Denk hierbij aan de nieuwe modellen Tesla’s die een automatisch bestuursysteem bezitten, waardoor je niets meer hoef te doen in de auto. Alles wordt geregeld door middel van sensoren en camera’s. Als er een auto voor je moet remmen merken de sensoren dit op en zorgen ervoor dat de auto uit zichzelf ook zal afremmen en de juiste afstand zal bewaren. In de nieuwere soorten auto’s en dan niet alleen de Tesla’s is er meestal een ingebouwde achteruitrijcamera aanwezig. Zodra je achteruit rijd of wilt inparkeren kun je op een display zien wat er achter de auto zich bevindt. Geen paaltje zie je meer over het hoofd en de boom die normaal half in het parkeervak staat vormt ook geen bedreiging meer. In de meeste gevallen is deze camera ingebouwd met bekabeling die naar het display loopt, maar je hebt tegenwoordig ook de achteruitrijcamera draadloos. Deze draadloze achteruitrijcamera’s werken met een digitale zender en ontvanger. De verbinding tussen de camera en het display werkt via een draadloos netwerk. Meestal wordt de zender achterop een voertuig geplaatst en gekoppeld aan een camera. De voedingskabels zullen verbonden worden tussen de zender en de ontvanger in de auto. Zodra er een wisselwerking plaatsvindt tussen zender en ontvanger zal er beeld getoond kunnen worden op het display. Achteruitrijden of inparkeren wordt veel gemakkelijker en veiliger. De bumper en achterklep zullen minder snel beschadigen, omdat je overzicht hebt wat er allemaal aanwezig is achter de wagen. Dit zorgt ervoor dat je minder vaak de verzekering hoeft te benaderen en je schadevrije jaren opgebouwd kunnen worden. De technologie is zo slecht nog niet. |
http://www.vanzwitserland.nl/ |